Utdatert kommunikasjon kostet Arbeiderpartiet seieren

Politikere må være åpne om både gode og dårlige sider av en politikk og innrømme feil: Snakke om det positive, MEN også det negative.

Publisert Sist oppdatert

Peter Mandelson, Tony Blairs spinndoktor, har hevdet at nøkkelen til Blairs og New Labours valgsuksess var at de var først ute med en helt ny kommunikasjonsstrategi. Dette var en strategi hvor de byttet ut «enten eller» med «både og».

En strategi Arbeiderpartiet har fulgt slavisk siden. Men som partiets valgresultat viser så er Tony Blairs suksessoppskrift nå oppbrukt - fremtidens valgvinnere vil være de som finner den neste vinneroppskriften.

De siste tiårenes politiske kommunikasjon kan deles i to epoker: Før og etter New Labour. Før New Labour baserte kommunikasjonen seg på «enten eller»-retorikk. Dette var Thatcher og Reagans epoke, og kommunikasjonen var konfliktdrevet.

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

Minervas digitale årsabonnement til kr 799,-

Bestill her

Minervas digitale månedsabonnement til kr 99,- pr mnd,
første to uker kr 1,-

Bestill her

Minervas digitale årsabonnement + tidsskrift til kr 1249,-

Bestill her

Powered by Labrador CMS