KORTE NYHETER

Moms på elbiler vil halvere salget

Ny rapport fra Transportøkonomisk institutt konkluderer med at full moms på elbiler vil øke CO2-utslipp fra nye biler med 60 prosent.

Publisert

I desember i fjor ble det klart at EØS-tilsynet ESA mente momsfritak for elbiler i ytterligere to år var i tråd med EØS-avtalens mål om miljøvern. Dermed vil elbiler kunne fritas moms til slutten av 2022. Regjeringen har satt seg mål om at alle nye biler skal være nullutslippsbiler i 2025. Foreløpig er det vedtatt at det norske momsfritaket skal vare ut året 2021.

En ny rapport om bilavgiftenes miljøeffekt fra Transportøkonomisk institutt (TØI) konkluderer nå med at full moms på elbiler vil halvere salget og øke det gjennomsnittlige CO2-utslippet fra nye biler med rundt 60 prosent. Momsinngangen fra nye personbiler vil gå opp med ca. 7,6 milliarder kroner, og innbetalingene av engangsavgift ville gå opp med snaut 3 milliarder, fordi flere bilkjøpere ville velge avgiftsbelagte bensin- og dieselbiler, ifølge rapporten.

Rapporten er skrevet av forskerne Lasse Fridstrøm og Vegard Østli på oppdrag fra forskningsplattformen PLATON. De har analysert markedet for nye personbiler i perioden 2003 til 2019, som inneholder mer enn to millioner bilkjøp, og beregnet hvordan norske bilkjøpere vil reagere på et stort antall ulike endringer i priser, avgifter og teknologi.

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

Minervas digitale årsabonnement til kr 749,- i året,
første to uker kr 1,-

Bestill her

Minervas digitale månedsabonnement til kr 99,- pr mnd,
første to uker kr 1,-

Bestill her

Minervas digitale årsabonnement + tidsskrift til kr 1199,-

Bestill her