Forfatter og humorist Dagfinn Nordbø.
Forfatter og humorist Dagfinn Nordbø.

Humor kan læres

Dagfinn Nordbøs bok om humor minner oss om at jo mer vi vet, desto lettere er det å få folk til å le.

Publisert Sist oppdatert

Ifølge Salomon Schulman i Jiddischland – blant rabbiner och revolutionärer (2010), har Isaac B. Singer uttalt at «Varje neutral människa er et monster.» I en polarisert verden er det ikke mindre, men mer satire som skal til.

Dagfinn Nordbø er en nestor innen norsk humor. Han har vært fast tekstforfatter for mange av de mest etablerte komikere i over 30 år, og i 20 år skrev for NRKs satireprogram Hallo i uken. Han har som kommentator og spaltist skrevet i Klassekampen og Aftenposten, og nå i Dag og Tid og VG.

Han har i sammenheng med boken intervjuet og samlet tekster av de beste komikerne og tekstforfatterne fra TV, radio og standupscenen. Her finner en humorteori og bransjetips og -triks for alle som vil jobbe med revy, standup og annen humor, enten det er som tekstforfatter, utøver eller regissør. Atle Antonsen, Harald Eia, Bård Tufte Johansen, Pernille Sørensen, og Are Kalvø er blant de fjorten komikerene som forteller om deres vei til suksess, og gir faglige råd til alle som ønsker å bedrive humor, enten som amatør eller profesjonell. Boken er krydret med eksempler.

Kapittelet om humorteorier bygger på at jo mer du vet, desto lettere er det å få folk til å le. Det forutsetter at en er oppdatert på nyheter, har innsikt i det mellommenneskelige.

Som Nordbø skriver: «Skal du få noe smart ut av hodet ditt, må du også få noe inn i holdet ditt.» I humorsammenheng er en bred referanse et tema som alle i publikum vet noe om. Timing kan bare læres i samspill med publikum. Boken har også et utmerket kapittel om humor og musikk. Jeg har selv vært arrangør og kapellmester for en russerevy og en studentrevy. I revy er det å skrive nye tekster til kjent musikk sentralt, og som komponist anvender jeg tidvis humor i mitt eget arbeide. Da musikk uten tekst ikke er semantisk, krever det at en spiller på felles musikalske referanser med publikum. Humor er dessuten en utmerket måte å få frem alvor på.

Dagfinn Nordbø har også bakgrunn fra reklamebransjen, og kjenner godt til voldsomme resultatkrav. Uansett hvor stram en deadline er, må en ta pauser, og la underbevisstheten arbeide for en. Det er et faglig råd en bør lytte til, og som også komponister kan skrive under på – selv er jeg alt for dårlig til kreativ lediggang.

Humor. Lær av de beste komikerne og tekstforfatterne er en bok med varme og et smittende overskudd. Boken er mye mer enn en introduksjon til og en lærebok i humor – den er fundert kulturhistorie. Dette er kunnskap ethvert menneske, skapende eller ikke, vil ha glede og nytte av å tilegne seg, basert på kunnskap, ferdighet og talent. Hovedbudskapet er at humor kan læres.

Som Salomon Schulman, som jeg nevner innledningsvis, skriver om humor: «En narrens triumf över det moderna – och alltid moraliserande – samtidsideologierna.»