Til tross for at mange har motforestillinger har Byråd for næring og eierskap, Kjetil Lund (AP), stor tro på landstrøm som et tiltak som vil sørge for at cruiseturismen til Oslo blir mer miljøvennlig.
Til tross for at mange har motforestillinger har Byråd for næring og eierskap, Kjetil Lund (AP), stor tro på landstrøm som et tiltak som vil sørge for at cruiseturismen til Oslo blir mer miljøvennlig.

Enova: - Feil å tro at bygging av landstrøm gjør cruise miljøvennlig

Til tross for at Miljøpartiet i Oslo har vedtatt å avvikle cruisenæringen, finnes det ifølge Arbeiderpartiet ingen intern uenighet om byrådets omfattende cruisesatsning. Byråd Lan Marie Berg vil ikke kommentere saken ovenfor Minerva.

Publisert Sist oppdatert

Minerva har tidligere skrevet om byrådets cruisesatsning, og hvordan denne vil føre til økt luftforurensning fra cruisebåter i Oslo i 2019.

For å nå målet om å bli en nullutslippsby innen 2030 og for å bli en nullutslippshavn, har byrådet selv satt seg frist til å bygge et landstrømanlegg for cruiseskip innen 2025.

Samtidig fremstår landstrøm for cruise som et omstridt tiltak. Dette på grunn av høye investeringskostnader for selve havneanlegget, men også i form av dyre utbedringer på skipene som gjør at få cruiseskip foreløpig kan benyttet dette.

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

Minervas digitale årsabonnement,
første to uker kr 1,-

Bestill her

Minervas digitale månedsabonnement,
første to uker kr 1,-

Bestill her

Digitalt årsabonnement og kvartalstidsskrift til 1050 kr i året

Bestill her