Å leve, eller ikke leve?

«Lazarus» på Det norske teatret går inn i debatten om det moderne dødsønsket. Men det er lett å forstå hvorfor musikalen ikke er blitt en internasjonal slager.

Publisert   Sist oppdatert

Musikalen Lazarus på Det norske teater er ikke den type musikal du vanligvis ser i Oslo. Det er en jukebox-musikal sterkt knyttet til David Bowie, men ikke bare ved at han skrev musikken: Ifølge den britiske kritikeren Dominic Cavendish er var musikalen Bowies egen idé. Han skapte utkastet til plott før han gav det videre til dramatikeren Enda Walsh, som utviklet stykke videre mens Bowie ble mer kreftsyk. Til slutt ble han så syk at han ikke kunne delta på prøvene.

Allikevel – Lazarus har egentlig ikke vært en stor internasjonal suksess. Den har ikke blitt spilt på Broadway, men på det lille teateret New York Theatre Workshop, to måneder før Bowies død. Det var da stykket hadde sin premiere her, 7. desember 2015, at David Bowie visste seg offentlig siste gang.

Året etter spilte den i London på «fringe»-teateret Kings Cross. I all hovedsak har forestillingen spilt rundt 100 forestillinger på hvert sted. Unntaket er Tyskland, hvor den gikk på det store Hamburg-teateret Deutsches Schauspielhaus.

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

Digitalt månedsabonnement til 89 kr i måneden

Bestill her

Digitalt årsabonnement til 699 kr i året

Bestill her

Digitalt årsabonnement og kvartalstidsskrift til 1050 kr i året

Bestill her