Facebook og bakdørene

Facebook har sterke incentiver til ikke å gi uvedkommende adgang til all informasjonen de sitter på om deg. Men det finnes bakdører inn, med slappere portvoktere: Du selv.

Publisert

Facebook sitter med mye informasjon om deg. Alt fra bosted, utdanning, alder, partner og vennenettverk, til mer spesifiserte preferanser om hva du liker og hvilke sider og personer du følger. Samlet sett utgjør det en gavepakke til annonsører som ønsker at deres budskap eller produkt skal nå akkurat dem som er interessert i det.

At Facebook sitter inne med all den informasjonen, er problematisk i seg selv, men de har liten interesse av å selge den videre; for dem utgjør den et solid konkurransefortrinn i kampen om annonsørpengene. Som alle som har tatt i hvert fall et introduksjonskurs i økonomisk strategi vet, er det om å gjøre å få tak i unike ressurser som gjør at man kan ta seg ekstra betalt sammenlignet med konkurrentene.

Facebook sitter på en fantastisk gullgruve når det gjelder å kjenne sine brukere, og sørge for at annonsørene kan nå frem til de personene som er mest tilbøyelige til å kjøpe deres produkter.

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

Minervas digitale årsabonnement til kr 699,- i året,
første to uker kr 1,-

Bestill her

Minervas digitale månedsabonnement til kr 89,- pr mnd,
første to uker kr 1,-

Bestill her

Minervas digitale årsabonnement + tidsskrift til kr 1050,-

Bestill her