Arkitektenes visualisering av den planlagte Fornebu stasjon på Fornebubanen. Planlagt ferdigstilt i 2027.
Arkitektenes visualisering av den planlagte Fornebu stasjon på Fornebubanen. Planlagt ferdigstilt i 2027.

Ruter fremhever flere fordeler ved ikke å bygge Fornebubanen

I et nytt notat slakter kollektivselskapet Ruter flere av forslagene for å redusere kostnadene ved bygging av Fornebubanen og fremhever samtidig flere av fordelene ved å ikke bygge banen i det hele tatt.

Publisert Sist oppdatert

29. april annonserte Oslo kommune og Viken Fylkeskommune at det etter lange og harde forhandlinger igjen var oppnådd enighet om revidert Oslopakke 3. Avtalen innebærer blant annet sterkt økte bompengesatser og enighet om å finansiere kostnadsoverskridelsen på den planlagte Fornebubanen.

I avtaleteksten skriver partene at de har «høyde for at Fornebubanen bygges», men at det samtidig skal fremlegges en sak om en ny investeringsbeslutning for Fornebubanen med alternativer for kostnadskutt og besparelser. Å bygge banen er i den siste kvalitetssikringen forventet å koste 23 milliarder kroner, men dette anslaget inkludere ikke penger til verken et tilstrekkelig antall vogner eller påkobling av banen på Majorstuen via en ny stasjon.

5. mai ble det derfor sendt en bestilling til Oslo og Vikens kollektivselskap Ruter om å beskrive mulighetene for å redusere kostnadene i prosjektet og hva det vil bety å bygge ny T-bane til Fornebu uten å samtidig bygge en ny T-banestasjon på Majorstuen.

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

Minervas digitale årsabonnement til kr 749,- i året,
første to uker kr 1,-

Bestill her

Minervas digitale månedsabonnement til kr 99,- pr mnd,
første to uker kr 1,-

Bestill her

Minervas digitale årsabonnement + tidsskrift til kr 1199,-

Bestill her

Powered by Labrador CMS