SPALTIST

Hans Geelmuyden kommuniserer.
Hans Geelmuyden kommuniserer.

Goebbels Kiese

Jeg har vært ansatt i Geelmuyden Kiese, Hitler Jugend 2.0. Unnskyld. Tilgi meg.

Publisert Sist oppdatert

I to år arbeidet jeg i Geelmuyden Kiese. Navnet antyder en usunn personkultus, trolig inspirert av hvitmaktideologi. Omforlatelse. Selskapet har kontorer ved Solli plass og fra vinduene kunne man se ned på Winston Churchill-statuen. I selskapet hersket det på denne tiden en utbredt oppfattelse om at Churchill var en «helt». Mange av mine kolleger kunne finne på å si at Churchill hadde berget Europa fra nazismen, og sitater fra Churchill ble flittig benyttet som eksempel på vidd og retorisk slagferdighet, for eksempel: «You have enemies? Good. That means you’ve stood up for something, sometime in your life.»

Sitatet viser hvordan PR-byrået dyrket frem et skille mellom oss og dem, fiendebilder ble dyrket og skapt for å vinne salg for kunder. Ingen tok et oppgjør med Churchills velkjente rasisme, og hans kamp for europeiske imperialisme. I selskapet ble banale stereotyper som at Churchill var «helt» mens f.eks. Hitler var «monster» dyrket. Tilgi meg. Få hadde forståelse for at både Hitler og Churchill først og fremst var mennesker med både gode og dårlige sider. Mennesker er for komplekse til å bli satt i bås som «helt» eller «monster».

Likevel opererer selskapet med et såkalt rollehjul, hvor man hele tiden søker å få kundene til å innta posisjoner som «helt» (en som alle skryter av, men som aldri skryter av seg selv) eller «offer» (som det er synd på og fortjener hjelp) eller «utfordrer» (den hvite, virile mannen som skal ta eller bedekke verden).

Rollehjulet er med andre ord et instrument for å konstruere stereotypier, og i selskapets pantheon over helter var hvite menn og deres selskaper overrepresentert.

En av selskapets største kunder var IKEA. Selskapet ble stiftet av Ingvar Kamprad, en mann som var nazist lenge etter 2. verdenskrig, og hvis forretningsidé først og fremst har vært å flatpakke skandinavisk livsstil og eksportere denne til hele verden. Å skape et lebensraum for skandinavisk kultur, men mens nazistene under 2. verdenskrig var ærlige og tydelig i sin kommunikasjon, sørger IKEA for at kundene betaler for å bli «skandinavisert» og «hvitet» opp.

At en person som Hans Geelmuyden ville komme til å gi uttrykk for rasistiske holdninger i et intervju, burde ikke overrasket meg, men det overrasket meg. Så indoktrinert var jeg. Heldigvis erkjenner nå Geelmuyden «at begge kommentarene er rasistiske.» Det vekker meg også fra min «hvite makt» søvn, og når eieren og sjefen for Norges største kommunikasjonsbyrå skriver rasistisk, svarer rasistisk, og dermed tenker rasistisk, da er det kanskje på tide at vi forstår at Norge er rasistisk?

Unnskyld!

Heldigvis har vi nå våknet. IKEA kaster ut Geelmuyden Kiese, og Hans Geelmuyden kaster ut Hans Geelmuyden, slik jeg kaster ut meg selv, slik alle vi hvite må kaste ut vår egen hvithet, og velte statuene slik at vi ser menneskene slik menneskene er: Sammensatte. Komplekse. Både gode og onde.

Selv kommer jeg nå til å legge om språket mitt til kebabnorsk, og jeg oppfordrer alle andre kommunikasjonsrådgivere til å gjøre det samme, Goebbels Kiese skal ikke få ha antirasistmerkelappen alene: Det vil bli jævlig schpa, og sef vil alle kæbene på neste bransjefest stå i kø for at jeg skal bænge dem, smud, bro, og selv om Geelmuyden er blitt tard, så bety’kke det at han er nazi, ikke nå lenger, men nå må jeg gå for å hooke med IKEA, og det er bare å bende over, for lille svenske møbelpakke fascistene, for nå har denne hvite niggeren bennern. Yo.

Jeg bare håper at IKEA ikke tar dette som et uttrykk for kulturell appropriasjon. Uansett: Tilgi meg.