KOMMENTAR

For tiden står de fleste av SAS sine fly på bakken.
For tiden står de fleste av SAS sine fly på bakken.

Handler streiken om den skandinaviske modellen eller om penger i lomma?

Pilotene i SAS Connect er fagorganisert, jobber på skandinaviske vilkår, og er fornøyd med sine avtaler. Likevel streiker et annet fagforbund i SAS mot deres vilkår. Hva kan det dreie seg om?

Publisert Sist oppdatert

Tidligere denne uken ble 900 SAS-piloter tatt ut i streik etter at forhandlingene mellom selskapets ledelse og pilotforeningene i morselskapet kollapset.

Det er harde fronter, og for utenforstående er det ikke lett å bli klok på hvorfor det er så krevende for partene å bli enige at selskapet nå må innstille driften i den mest attraktive delen av sesongen. Fra konserndirektør Anko van der Werff vises det til en destruktiv «streikekultur», mens det fra pilotforeningen hevdes at selskapet aldri har forsøkt å komme dem i møte og at de har lagt på bordet et tilbud både om å gå ned i lønn og å utvide arbeidstidene.

Men hva handler egentlig konflikten om? Mediedekningen så langt har i hovedsak bestått av to typer saker: Den første handler om de stakkars reisende, som får ferien ødelagt av kansellerte fly. Den andre typen er intervjuer med piloter som snakker patosfylt om den skandinaviske modellen. Refrenget her er at «det er viktigere med den skandinaviske modellen og et ordentlig arbeidsliv enn at SAS overlever». Denne siste tilnærmingen har fått stort gjennomslag, og pilotene synes å ha stor støtte i befolkningen. For hvem vil vel ikke ta vare på den skandinaviske modellen?

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

Minervas digitale årsabonnement til kr 749,- i året,
første to uker kr 1,-

Bestill her

Minervas digitale månedsabonnement til kr 99,- pr mnd,
første to uker kr 1,-

Bestill her

Minervas digitale årsabonnement + tidsskrift til kr 1199,-

Bestill her

Powered by Labrador CMS