NYHET

I noen bransjer tar vinneren det meste.
I noen bransjer tar vinneren det meste.

Superstjerner tar profitten

Ny forskning: En hovedforklaring til at kapitalen øker sin andel av verdiskapningen er fremveksten av "superstjerne-firmaer" som utkonkurrerer de mindre produktive.

Publisert Sist oppdatert

Det har i mange år vært en kilde til politisk kontrovers og akademisk nysgjerrighet at kapitalens andel av verdiskapningen i de fleste vestlige land har økt, på bekostning av arbeidskraftens. Dette skjer ikke overalt – Storbritannia, Sverige og Nederland er blant unntakene, men er likevel regelen. Mange forklaringer er fremmet, blant dem økt internasjonal handel, svakere fagforeninger og økt markedskonsentrasjon.

I en lang forskningsartikkel konkluderer den ledende arbeidsmarkedsøkonomen David Autor og hans kolleger med at hovedforklaringen er å finne i såkalte «superstjerne-firmaer», som gjerne opererer i markeder der «the winner takes most». Superstjernene trer frem fordi de utkonkurrerer de mindre produktive. Walmart har for eksempel gjort enorme teknologiinvesteringer som gjør dem bedre i stand til å administrere kompliserte produksjonskjeder og optimalisere lagerbeholdning. De holder også gjerne til i bransjer med sterke nettverkseffekter, altså der det er mest effektivt med en eller få tilbydere. Tenk Facebook, Amazon, AirBNB – eller FINN her hjemme.

Forskerne trekker syv konklusjoner konsistent med superstjerne-hypotesen: (1) Andelen av sysselsettingen i store firmaer har økt. Økt markedskonsentrasjon skjer i de fleste bransjer, og er sterkere om man måler andel salg fremfor andel ansatte. De vellykkede firmaene vokser altså samtidig som de ansetter relativt få.

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

Minervas digitale årsabonnement,
første to uker kr 1,-

Bestill her

Minervas digitale månedsabonnement,
første to uker kr 1,-

Bestill her

Digitalt årsabonnement og kvartalstidsskrift til 1050 kr i året

Bestill her