Stortinget lider av gigantomani

Nasjonal transportplan vil, med verdens første skipstunnel i spissen, bli stående igjen som selve symbolet på da Norges oljeøkonomi nådde toppen.

Publisert   Sist oppdatert

I forrige uke reiste representanter for regjeringen og samarbeidspartiene land og strand rundt for å slippe infrastrukturnyheter fra den kommende NTP-meldingen, som er forventet lagt frem for Stortinget før påske.

Selv om forhandlingene ikke er helt avsluttet enda, er rammen offentliggjort. Totalt planlegger staten å bruke opp mot 1 billion kroner (1000 milliarder kroner) på vei, bane, luftfart og andre infrastrukturinvesteringer i perioden 2018-2029, noe som er en nominell dobling av beløpet fra forrige NTP.

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen forteller til DN at rammen er fordelt på 400 milliarder til investeringer, 250-300 milliarder kroner til drift og vedlikehold og 350 milliarder kroner til bysatsinger og annet.

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

Digitalt månedsabonnement til 89 kr i måneden

Bestill her

Digitalt årsabonnement til 699 kr i året

Bestill her

Digitalt årsabonnement og kvartalstidsskrift til 1050 kr i året

Bestill her