En veldig ro og en mulig uro

Det aktivistiske og høylytte er fraværende i den nye utstillingen på Samisk Senter for Samtidskunst. Det gjør den vidåpen for tolkning og opplevelse.

Publisert   Sist oppdatert

«En fot i ren skulptur. En fot i doudji. Her skal vi se på forholdet mellom samisk håndverk og samtidskunst.»

Kristoffer Dolmen er ganske nytilsatt direktør for Samisk Senter for Samtidskunst, og nå slipper han meg inn fra 24 kalde vintergrader i Karasjok sentrum til den første utstillingen under hans hånd: Time for Sculpture #1. Det er altså Dolmen selv som er kurator, og tittelen antyder at dette er begynnelsen på en serie.

Og ganske riktig: I løpet av vårhalvåret 2019 skal det komme to til, én med tekstil som sentralt utgangspunkt og én med en mer åpen ramme hva materialvalg og uttrykk angår.

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

Digitalt månedsabonnement til 89 kr i måneden

Bestill her

Digitalt årsabonnement til 699 kr i året

Bestill her

Digitalt årsabonnement og kvartalstidsskrift til 1050 kr i året

Bestill her