Nokia: Not connecting people

Når personer ikke tør snakke åpent og ærlig om utfordringer, og man lar være å møte fremtiden fordi alt går så bra nå, kan det fort gå dårlig. Nokias fall bør gi lærdommer til både næringsliv og politikk.

Publisert Sist oppdatert

Mellom 1998 og 2012 var Nokia verdens største leverandør av mobiltelefoner. Etter en drastisk nedtur er selskapet i dag nede i en brøkdel av dette. Ferske bøker og akademisk forskning gir ny innsikt i hvorfor.

Min første mobiltelefon var en Nokia 6110, som stort sett var egnet til å spille «Snake» og tekstmeldinger. På den tiden var «Nokia» i mange grupper nærmest synonymt med «mobiltelefon». Det var vanskelig å se for seg at noe annet selskap skulle få en så dominerende posisjon.

I 2004 oppnådde selskapet en markedsandel på over en tredjedel, og satte som mål å komme opp i 40 prosent. Nokia hadde omtrent halve smarttelefonmarkedet i 2007. Apples iPhone nådde knapt 5 prosent markedsandel. Seks år senere, i 2013, hadde Nokia knappe tre prosent av markedsandelen innenfor smarttelefoner. Hva gikk galt – og hva kan vi eventuelt lære i ettertid av selskapets nedtur?

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

Minervas digitale årsabonnement,
første to uker kr 1,-

Bestill her

Minervas digitale månedsabonnement,
første to uker kr 1,-

Bestill her

Digitalt årsabonnement og kvartalstidsskrift til 1050 kr i året

Bestill her