NYHET

Ledere soler seg i glansen av #metoo uten å følge opp

Ny masteroppgave viser at norske bedrifter har langt igjen før rutinene for seksuell trakassering er på plass.

Publisert Sist oppdatert

To år har gått siden #metoo-kampanjen tok internasjonale og norske bedrifter med storm. Det burde være lenge nok til å se noen konsekvenser for hvordan arbeidslivet forebygger og håndterer seksuell trakassering. Men hvilke endringer har vi egentlig sett så langt?

Da Elisabeth Sundgot Borgen (25) skulle intervjue et utvalg toppledere i store norske bedrifter og universiteter i forbindelse med sin avsluttende masteroppgave på BI, ble det tydelig at selv om #metoo hadde gjort sitt inntog også her til lands, var det først og fremst på overflaten.

De aller fleste bedriftene hadde etablert strategier og tiltak for å forebygge seksuell trakassering. Men når det kom til oppfølging av tiltakene, ble det som regel stille på den andre siden av bordet. Mange var i utgangspunktet veldig fornøyde med det de hadde gjort, forteller Sundgot Borgen:

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

Minervas digitale årsabonnement,
første to uker kr 1,-

Bestill her

Minervas digitale månedsabonnement,
første to uker kr 1,-

Bestill her

Digitalt årsabonnement og kvartalstidsskrift til 1050 kr i året

Bestill her