NYHET

Arkitektenes visualisering av Fornebuporten stasjon på Fornebubanen.
Arkitektenes visualisering av Fornebuporten stasjon på Fornebubanen.

Vanstyre i samferdselspolitikken må få konsekvenser

Metro til Fornebu bygger på et beslutningsgrunnlag som er fullstendig absurd. Byggingen av banen bør avbrytes i sin helhet før mer av innbyggernes penger kastes ned i et sort hull.

Publisert Sist oppdatert

I forrige uke annonserte prosjektgruppen for Fornebubanen den siste i en lang rekke kostnadsoverskridelser for bygging av ny metro til Fornebu.

«Kostnadsrammen (P85), som er forventet kostnad med usikkerhetstillegg, er beregnet til 23,2 milliarder 2018-kroner. Dette er 4,7 milliarder kroner mer enn vedtatt kostnadsramme (P85) på 18,5 milliarder kroner fra 2019», opplyser Fornebubanen i en pressemelding.

Kostnadsøkningen er verdt å sette i en større kontekst. Strekningen Fornebubanen skal dekke er ikke lenger enn 8 kilometer, med den nye kostnadsanslaget for byggingen vil banen dermed bli oppført til en meterpris på 2,9 millioner (2018) kroner. Denne prisen forutsetter dog at det ikke vil komme ytterligere kostnadsoverskridelser, men det kan vi fullt ut forvente at det vil bli. Det nye og kvalitetssikrede anslaget inkluderer bare «lønns- og prisstigning til og med 2021, men ikke fremtidig lønns- og prisstigning» for prosjektperioden som nå forventes å vedvare til 2029.

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

Minervas digitale årsabonnement til kr 749,-
første to uker kr 1,-

Bestill her

Minervas digitale månedsabonnement til kr 99,- pr mnd,
første to uker kr 1,-

Bestill her

Minervas digitale årsabonnement + tidsskrift til kr 1199,-

Bestill her

Powered by Labrador CMS