Radikaliseringens dramaturgi

Konflikter selger. Radikale konflikter selger enda bedre. Jo høyere temperatur i studio, jo bedre TV. Men medias dramaturgi kan komme med en pris vi ikke har lyst til å betale.

Publisert   Sist oppdatert

Konflikter selger. Radikale konflikter selger enda bedre. Jo høyere temperatur i studio, jo bedre TV. Men medias dramaturgi kan komme med en pris vi ikke har lyst til å betale.

Telefonen ringer hos en representant for en større karismatisk menighet. La oss kalle ham ”Gunnar”. På tråden er en researcher for et TV- eller radioprogram, som vil vite hva Gunnar mener om et tema relatert til kristen tro. Gunnar er en rimelig fyr, selv om han med sitt tette gudsforhold og konservative standpunkter vil virke snål for mange. Så han kommer med noen temmelig balanserte synspunkter. Mens han snakker, merker han at researcheren mister interessen. ”Du hører fra oss”, er avskjeden. Samme kveld er Jan Aage Torp på eteren – nok en gang. Og temperaturen i studio er slik den blir når man slipper Norges mest spesielle pastor løs i fri dressur.

Situasjonen over har jeg hørt beskrevet fra både folk i miljøet til ”Gunnar” og i miljøet til researcheren. Det er historien om hvordan en pastor for en mikromenighet har skaffet seg klippekort til media. For selv om Jan Aage Torp er omtrent like representativ for norske kristne som Ubaydullah Hussain og hans Profetens Umma er for norske muslimer, sørger han alltid for å skape konflikt.

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

Digitalt månedsabonnement til 89 kr i måneden

Bestill her

Digitalt årsabonnement til 699 kr i året

Bestill her

Digitalt årsabonnement og kvartalstidsskrift til 1050 kr i året

Bestill her