Pisk i Oslobomringen

Det er ikke en menneskerett å få kjøre bil til jobben hver dag. Økt bompengeavgift er et klokt grep fra det sittende byrådet selv om det hisser på seg bilister. Om noe burde prisene vært enda høyere.

Publisert   Sist oppdatert

Fra og med 1. oktober innfører Oslo en kraftig økning i bompengeavgiften. Tidligere har det kostet 34 kroner å passere bomringen for en diesel- eller bensinbil. Nå har prisene økt kraftig, og er blitt differensiert avhengig av når på døgnet man kjører gjennom bomringen. En bensinbil koster 54 kroner i rushtiden og 44 kroner ellers, mens prisen for en dieselbil ligger på 59 kroner i rushtiden og 49 kroner ellers.

Dagbladets vinkling av saken i dag, er at det er problematisk for bilistene som er avhengig av å komme seg på jobb hver dag. De har i kjent stil klart å finne frem til to menn som er sterkt imot økningen. Den ene vet ikke hva han skal gjøre fordi han ikke har råd til å bytte ut dieselbilen med en elbil, og den andre, som ironisk nok selv er togpendler, mener på vegne av sin kone at økningen er hinsides og forteller Dagbladet at det vil gå utover familieøkonomien.

For å ta det mest åpenbare først: Selvfølgelig vil det bli vanskeligere for folk å bruke bilen hver dag på vei til og fra jobb. Det er jo nettopp derfor de nye økningene er kommet. Rasmus Hansson er ute og sier at det er en kjempegulrot for elbilistene. Det er riktig det, men det er også en skikkelig pisk for bensin- og dieselbilistene.

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

Digitalt månedsabonnement til 89 kr i måneden

Bestill her

Digitalt årsabonnement til 699 kr i året

Bestill her

Digitalt årsabonnement og kvartalstidsskrift til 1050 kr i året

Bestill her