KOMMENTAR

Babcock har store problemer med beredskapsbrudd i luftambulansetjenesten.

Kan krisen i luftambulansetjenesten løses?

Pilotene i Babcock må få beskjed om at deres lønnsvilkår ligger fast også dersom staten tar over luftambulansetjenesten.

Publisert

Etter at Babcock i 2017 vant anbudet på luftambulansetjenesten har det ved flere anledninger vært store driftsuregelmessigheter som har ført til beredskapsbrudd, primært ved at det ikke har vært nok piloter tilgjengelig. Det startet allerede i 2018, mens Lufttransport AS fremdeles hadde ansvaret for driften, og fortsatte da Babcock tok over fra 1. juli 2019. Minervas gjennomgang av saken viser at dette ikke skyldes at Babcock har færre piloter, heller ikke at ressursrammen i Babcocks vinnende anbud er lavere enn ved tidligere anbud.

I medienes dekning av denne saken er skylden for problemene ganske konsekvent lagt på Babcock, på anbudsprosessen eller på selve anbudsprinsippet, selv om anbud har vært praktisert i flere perioder, også under den rødgrønne regjeringen.

Det er på tide å peke på elefanten i rommet: Hovedforklaringen på driftsuregelmessighetene er at pilotene er misfornøyd med at mange, men langt fra alle, måtte akseptere å gå ned i lønn fra det høye nivået de var vant til da Lufttransport AS hadde anbudet. Tidligere var de også bekymret for sin jobbsikkerhet, men etter at alle ble tilbudt jobb i Babcock er ikke lenger denne bekymringen en faktor. Pilotene har etter alt å dømme satt i gang aksjoner for å tvinge igjennom bedre lønns- og arbeidsbetingelser.

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

Minervas digitale årsabonnement til kr 799,-

Bestill her

Minervas digitale månedsabonnement til kr 99,- pr mnd,
første to uker kr 1,-

Bestill her

Minervas digitale årsabonnement + tidsskrift til kr 1249,-

Bestill her

Powered by Labrador CMS