Stadig flere nordmenn går i bunad, samtidig som stadig færre av plaggene er «norske» i streng forstand, siden de ikke egentlig er laget her til lands, skriver Alexander Z. Ibsen.
Stadig flere nordmenn går i bunad, samtidig som stadig færre av plaggene er «norske» i streng forstand, siden de ikke egentlig er laget her til lands, skriver Alexander Z. Ibsen.

Norge: Made in China

Bunaden vokste ut av kulturkamp, men den største trusselen mot den i dag er dens popularitet.

Publisert

Selskapet «Norske Bunader» er en gründervirksomhet, startet av John Helge Dahl. Han var motivert av den voksende interessen for bunader i landet. Hverken navnet på bedriften eller dens grunnlegger gir noe tydelig tegn på hva som egentlig selges her. John Helge Dahl het opprinnelig Yong Qing Zhy og bodde i Shanghai til han var 24 år. Han flyktet til Norge for å unnslippe kommunismen ved første anledning, og endte opp i Molde i 1989, hvor han startet Kinarestauranten China Garden.[i] Etter å ha blitt inspirert av nordmenns fascinasjon for våre broderte nasjonaldrakter, valgte han og samboeren You Hong Bei (det heter hun for øvrig fremdeles) å friste lykken i den voksende bunadsnæringen. Dette var i 2006, og nå – elleve år senere – kan de to konstatere at det var lurt av dem å forlate China Garden, og heller nøye seg med rosebrodert vadmel. Bare i 2016 ble det solgt rundt 3000 bunader til hele landet fra butikken deres, noe som er en dobling på fire år. For å sette dette i perspektiv, syr de 29 butikkene under Husfliden og Norsk Flid samlet rundt 5000 bunader.

Butikken i seg selv er ikke spesielt stor, og ligger relativt uanselig til i Sørkedalsveien i Oslo. I førsteetasje står noen mannekenger oppstilt med noen av de største slagerne på 17. mai-frokostene i hovedstaden, slik som beltestakk, vossebunad, nordlandsbunad, beltestakk i annen farge, og beltestakk i enda en annen farge. Et par unge kvinner betjener kunder da jeg kommer inn og spør etter «Hong». Hun befinner seg i andreetasje, og pakker ut siste forsendelser med broderte tøystykker. Hun kommer mot meg smilende. Vakker er hun òg, med et profesjonelt drag over seg. Hun ser akkurat så vennlig, pen og proff ut som kinesere gjør i vestlige mareritt om hvem som kommer til å ta over alt sammen når amerikanerne bare er overvektige, og europeerne bare er gamle. Suksesskriteriet, forklarer Hong, er kundebehandlingen de opprettholder.

– Vi gir god service og garantier på bunader som selges av oss. Stoff og søm har livstidsgaranti, og vi gir tre måneders prøvetid på selve antrekket. Alle bunader har gått av etterjustering. Så det er servicen det har kommet an på. Vi har om lag sytti modeller, for herre og kvinne, og er behjelpelige med personlige tilpasninger, for eksempel i fargevariasjon. Det går med rundt to-hundre timer på hver bunad, bare i broderi, mens monteringen tar nesten tjue timer. Vi får nesten ingen klager, og kun positive tilbakemeldinger fra kunder.

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

Minervas digitale årsabonnement til kr 749,-
første to uker kr 1,-

Bestill her

Minervas digitale månedsabonnement til kr 99,- pr mnd,
første to uker kr 1,-

Bestill her

Minervas digitale årsabonnement + tidsskrift til kr 1199,-

Bestill her

Powered by Labrador CMS