FRA PAPIRUTGAVEN

Tillitsparadokset

Det sies stadig at tilliten fortsatt er stabilt høy i Norge. Men stemmer det egentlig? Hva er tillit, og hvordan måler vi det? Og hva vil skje med tilliten her i landet i årene som kommer?

Rundt 400 Munch-malerier prydet veggene på Sogn frem til 1970-tallet. Dette bildet er fra 1953, og viser en rekke kjente malerier av Munch i peisestuen på Sogn studentby.
Publisert Sist oppdatert

Forestill deg at en politiker kom med følgende forslag: «Vi skal henge originale Munch-bilder på Sogn studentby!» Du – om du er som meg – ville sagt at forslaget er absurd. Det er jo stas for studenter med originale Munch-bilder, selvsagt. Men det er et selvinnlysende faktum at maleriene ville blitt stjålet. Hvilken naiv gjøk ville finne på å gi studentene på Sogn den tilliten?

Det har faktisk vært temmelig mange av dem, inntil ganske nylig – inkludert kunstsamler Rolf Stenersen, formannen i Studentskipnadens byggekomité. Inntil rundt 1970 prydet mange hundre originale Munch-malerier veggene på Sogn studentby. De ble ikke stjålet.

Ville de blitt stjålet i dag? Det trenger vi ikke spekulere på – men vi kan fastslå at maleriene ikke henger der i dag, og at selve tanken slår oss som absurd.

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

Minervas digitale årsabonnement til kr 799,-

Bestill her

Minervas digitale månedsabonnement til kr 99,- pr mnd,
første to uker kr 1,-

Bestill her

Minervas digitale årsabonnement + tidsskrift til kr 1249,-

Bestill her

Powered by Labrador CMS