Museumsdirektør Erlend Høyersten ved ARoS.
Museumsdirektør Erlend Høyersten ved ARoS.

— Munchmuseets opptreden er flau

— Episoden tyder på at museet ikke har gode nok retningslinjer for kommunikasjonen sin, sier AROS-direktør Erlend Høyersten.

Publisert Sist oppdatert

Munchmuseet delte fredag morgen en statusoppdatering på sin egen Facebook-side der de skriver at Tusvik og Tønne har anmeldt utstillingen Emma & Edvard — Kjærlighet i ensomhetens tid i sin podkast. Selv om det i selve podkasten opplyses om at innholdet er sponset av Munchmuseet, er det ingenting som tyder på at innslaget er sponset på museets Facebook-side.

"Når Munchmuseet kaller innholdsmarkedsføring for anmeldelse på denne måten, sår det tvil om museets troverdighet”, skriver kurator Susanne Grina Lange her i Minerva.

Hun mener det å kalle sponset innhold for anmeldelse, truer utstillingskritikkens eksistensgrunnlag; den frie, uavhengige lesningen.

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

Minervas digitale årsabonnement til kr 699,- i året,
første to uker kr 1,-

Bestill her

Minervas digitale månedsabonnement til kr 89,- pr mnd,
første to uker kr 1,-

Bestill her

Minervas digitale årsabonnement + tidsskrift til kr 1050,-

Bestill her