Fornuftig prioritering av sykkel i Oslo

Svar til Aksel Fridstrøm: Skattebetalerne belastes betydelig mindre av nye sykkelveier enn nye motorveier.

Publisert Sist oppdatert

Aksel Fridstrøm skriver i et innlegg i Minerva 11. januar om kostnadene ved å bygge sykkelveier i Oslo. Jeg kjenner på den samme frustrasjonen, men mener kritikken på flere punkter bommer. Siden jeg har vært med å stemme igjennom flere av de budsjettpostene Fridstrøm nevner, vil jeg gå igjennom hvorfor jeg mener fremstillingen på flere punkter blir gal.

For en idealist er dette et hardt møte med virkeligheten.

En ting er jeg enig med Fridstrøm i: Det er skammelig dyrt å bygge ting i Norge. For et ambisiøst parti er det spesielt å komme til taburettene bare for å bli fortalt at vi ikke får lov til å bygge de sykkelveiene vi ønsker oss. Det trengs nemlig en flerårig reguleringsprosess før det er anledning til å gjøre noe mer enn å legge rød asfalt. Tenk på det. Vi kan erstatte parkeringsplasser med oppmerking for sykkel relativt raskt. Men hvis vi vil ha skrå kantstein mellom syklene og bilene – et viktig tiltak for å øke trafikksikkerheten, må vi gå reguleringsrunden. Det gjør alt dyrere. For en idealist er dette et hardt møte med virkeligheten.

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

Minervas digitale årsabonnement,
første to uker kr 1,-

Bestill her

Minervas digitale månedsabonnement,
første to uker kr 1,-

Bestill her

Digitalt årsabonnement og kvartalstidsskrift til 1050 kr i året

Bestill her